måndag 13 september 2010

Tänker förvåna högern på söndag

Har varit i Sorsele idag, och pratat med en hel del människor. Flera av dem hade inte röstat förut, men tänkte göra det i år - för nu får det vara nog med den förda politiken. Det fanns olika anledningar till det, men alla hade sin grund i hur klyftorna ökat i samhället, både mellan människor, men också mellan kommuner och landsändar under den gångna mandatperioden. I mindre kommuner blir det väldigt påtagligt när skatteintäkterna minskar.

Utförsäkringarna är ett samtalsämne som är ständigt återkommande, även här i Sorsele, och jag kan verkligen förstå varför. Jag träffade en av de som hamnat i den situationen för ett par dagar sedan, något jag kommer att återkomma till i veckan här på bloggen.

Det är inte värdigt att straffa människor för att de är sjuka. Jag skäms över Sverige och vad vi gör med de som har det svårt nog ändå.

Vi rödgröna vill avskaffa stupstocken i sjukförsäkringen, vi vill reformera hela sjukförsäkringen så att de som är sjuka verkligen får den hjälp de behöver.

Min känsla efter att ha pratat politik med väldigt många människor under de senaste veckorna i flera västerbottniska kommuner är att vi kommer att förvåna högern på söndag.
Och det längtar jag till.
Pingat på intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar