torsdag 26 augusti 2010

Sahlin i heta stolen

Ser på partiledarutfrågningen av Mona Sahlin som pågår på SVT just nu, och kan inte annat än vara imponerad av hennes lugn. Själv skulle jag ha väldigt svårt att hålla masken om jag ständigt blev avbruten med det ena märkliga påståendet efter det andra. Det krävs en viss skicklighet för att inte bli irriterad i det läget, och jag tror inte att jag skulle kunna hantera det så snyggt som Sahlin gör. Och dessutom lyckas hon skämta mellan varven.

En av de frågeställningar/påståenden som jag reagerade på var när Knutsson sa "Men var tionde pensionär har mer än en miljon på banken, finns det inte andra grupper som behöver pengarna?" Det är en helt brutal ingång i frågan om skatteskillnader mellan pensionärer och löntagare. En av de grymmaste jag hört. Skulle fattiga pensionärer inte få något för att det finns rika pensionärer? Ska arbetslösa inte få ersättning för att det finns arbetslösa som har pengar på banken? Ska fattiga sjuka inte få sjukersättning för att rika får det? Det är helt obegripligt att argument som Knutssons ens hörs i den svenska samhällsdebatten. Det är skamligt.

Jag tycker att Sahlins lugn, hennes tydliga svar på frågorna oavsett ämne, och de pedagogiska förklaringarna till varför vi tycker som vi tycker (RUT-avdrag, ROT-avdrag, A-kassa osv) mer än väl visar att det bara finns ett alternativ att rösta på om man vill ha ett rättvist samhälle med minskade klyftor och en oerhört kompetent statsminister. Det ska bli intressant att se hur övriga partiledare kommer att hantera situationen. Med tanke på hur en del av de borgerliga partiledarna beter sig under press i riksdagens kammare så blir det extra spännande.

Jag kan också konstatera vid en snabb rundsurfning, att de där nätundersökningarna på hur utfrågningen har gått är lika förutbestämda som vanligt. Långt innan debatten var slut så var omröstningarna klara, och därmed inte det minsta trovärdiga. Men rätt provocerande.

En partiledare som svarar lugnt, sakligt och tydligt på alla frågor, oavsett hur provocerande de är har klarat utfrågningen med bravur oavsett partifärg. Att Sahlin sågats i nätundersökningar innan programmet är ens halvägs genomför blir faktiskt rätt fånigt. Fast det är ju bara att inse att en del av den här valrörelsen bedrivs på rätt låg nivå. Och jag kan inte annat än beklaga det.

Jag är imponerad av, och väldigt stolt, över Monas insats ikväll. Huka er borgare, dags att flytta ut från Rosenbad!

Pingat på intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar