fredag 3 april 2009

Politisk kanonfredag

I morse var jag på ett frukostmöte som LO i Umeå anordnade. Vi brukar ha ett i månaden, och oftast är det ungefär samma personer som dyker upp. I morse, klockan 08.00 var lokalen fullsatt när jag kom, och jag funderade om jag hade kommit på rätt dag.

Det hade jag. Nästa tanke som slog mig var om folk ville komma och diskutera AMF-affären och LO-ledningen, kanske rent av skälla lite?

De ville de inte. De ville prata om politik. Vi dryftade den skenande ungdomsarbetslösheten och det paket som vi i oppositionen har presenterat för att bemöta den. Vi pratade om jobbkrisen, och om regeringens oförmåga och ovilja att bemöta den med de medel vi ändå har. Vi pratade om ett alternativt Sverige. Otroligt stimulerande och inspirerande, kändes verkligen som en avstamp inför valrörelsen!

Efter mötet hade jag en pressträff om paketet mot ungdomsarbetslösheten, som idag uppgår till 24.8 % i Sverige. VK och TV4-västerbotten dök upp, och det blev bra diskussioner även med dem.

Nu spenderar jag helgen i Lycksele, med vår distriktsårskonferens som vi tjuvstartade med distriktsstyrelse ikväll. Även den präglades av grundläggande, ideologiska diskussioner. Med en sån här fredag kan det inte bli annat än en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar