måndag 6 april 2009

Demokratin och LO drar det längsta strået

Såg nyss en frekvens av starten på presskonferensen från LO, där Wanja meddelar att hon stannar som LOs ordförande, och att hon gör det med en enig styrelse i ryggen.

Det känns som en seger för demokratin. Det kanske kan låta kontroversiellt för den som läser media, men det är min fulla övertygelse. Anledning? Jo, om LOs ordförande ska avsättas ska den avsättas av medlemmarna, inte av massmedia. Wanja har blivit rentvådd om AMF-historien, hon och resten av styrelsen blev vilseledda. Det är hela styrelsen överens om. Det blev dock inte riktigt lika stort mediagenomslag på den nyheten.

Wanja avgår från AMF styrelse. Det kan jag förstå, efter den debatt som har rasat. Men jag tycker inte att det är rätt att hon är den enda som avgår. Det borde hela styrelsen göra, och det borde också granskas hur mycker styrelseordföranden kände till om avtalet. Mig veterligen har media inte ens bemödat sig om att fråga honom om han vet något. De har varit fullt upptagna med att sänka Wanja. De fick blodvittring och ville se huvud rulla. Men fel huvud.

Om Wanja hade avgått ikväll hade det betytt att fackföreningsrörelsen gav vika för ett mediadrev fyllt av halvsanningar och lösa trådar. Det hade inte gynnat någon, allra minst demokratin.

Några av mina kollegor har varit ute i den här debatten med, minst sagt, tveksamma uttalanden och ståndstaganden. Det är bara att beklaga. Deras ord får stå för dem, jag har haft en annan linje hela tiden - som jag helhjärtat står för.

Ikväll skickar jag varma tankar till Wanja, och hoppas hon går stärkt ur det här. Efter denna pärs kommer hon att resa sig och bli bättre än någon LO-ordförande har varit i mannaminne.

2 kommentarer:

  1. Kan inte annat än hålla med dig Helen!

    SvaraRadera
  2. BRA Skrivet, Helen Du har rätt sakfrågan försvann in i dimman

    SvaraRadera