tisdag 14 april 2009

Arbetare till salu

Nyss anländ till Stockholm och riksdagshuset tog jag mig en kopp kaffe och lät TVn surra i bakgrunden. Plötsligt fastnade kaffet i halsen. Kan det vara möjligt? Satt och stirrade och hoppades att det skulle visa sig vara ett plumpt skämt, men icke. TV4 visar reklam för billiga arbetare i Makedonien.
"Investera i ekonomiska frizoner, kvalificerad personal endast 430 Euro i månaden, endast 5 % inkomstskatt och massor med bidrag att söka för att starta verksamhet, investera i Makedonien"

Det reklamen inte visar är vilka förhållanden som råder för arbetare i de ekonomiska frizonerna. Att lönen knappt räcker till boende och mat, att fackföreningar är bannlysta, och att det är en överväldigande majoritet unga kvinnor som sliter för att överleva och kunna försörja sina familjer.

Jag skäms över att svenska TV-kanaler visar den typen av reklam. Osmakligt är bara förnamnet.

2 kommentarer:

  1. Att svensk TV tar in sådan reklam skäms jag inte så mycket för, de vill som alla andra på "marknaden" tjäna pengar. Däremot skäms jag för de svenska representanter i EU-parlamentet som har röstat för ett möjliggörande av detta spel mellan olika länder. Inte minst skäms jag över minister Littorin som tyvärr såg till att den sk Laval-domen gäller i hela EU. Han hade chansen att få arbetet ändrat i linje med parlamentets förslag men såg inga bekymmer med domen...

    SvaraRadera
  2. Detta borde vara en klockren grej för europafacket att driva, bara ännu en i raden av alla aspekter på fackliga fri- och rättigheter som gör att EU:s grundprinciper måste förändras.

    SvaraRadera