söndag 24 januari 2010

opinionsreflektioner

Även i senaste SIFO leder oppositionen stort, opinionsmätningen visar att s-v-mp leder med 10% över den sitttande regeringen. På fallrepet ligger dock Kd, och inte heller Centern är så stadiga i de sista mätningarna.

Självklart gläds vi åt de siffrorna, med all rätt, men vi vet också att mycket kan hända innan valet. Den svenska väljarkåren har blivit allt mer flexibla, och fattar beslut om vilket parti man ska rösta på allt senare - och beroende på dagsdebatten. Om detta kan man tycka vad man vill, men jag ser det som ett tecken på att vi inte längre lyckas nå ut med de ideologiska frågorna. Vi har en stabil ideologisk bas som ligger till grund för alla de dagliga besluten vi fattar, och vi är helt enkelt för dåliga att prata om den.

Anmärkningsvärt i denna opinionsundersökning, precis som i många andra, är att det är en så stor del av pensionärerna som tänker rösta borgerligt. Sitter i skrivande stund och diskuterar med min mor, som är en av de många pensionärer som är väldigt upprörda över regeringens politik på många plan, och så även när det gäller beskattning av pensionerna.

Nog kan jag tycka det är konstigt att över 50% av väljarna över 65 år verkar tycka att det är ok med en regering som tycker att de ska betala mer i skatt än vad jag gör. Många pensionärer har knappt en chans att klara sina vardagliga utgifter, och skulle verkligen behöva de där extra kronorna. Framförallt tycker dock jag (och mamma) att det är principen som är helt vansinnig. Att börja luckra upp i skattesystemet så att man betalar olika skatter beroende på var i livet du står, och dessutom så att de som har det kärvt ska ha HÖGRE skattesats än andra, det är inget annat än cyniskt. I alla fall om man har min grundideologi som riktmärke i livet.

Desto mer glädjande visar även denna undersökning att de röd-gröna har ett oerhört stort stöd hos de unga. Det är ändå de som ska bygga vidare på samhället, och det glädjer mig att högern får så lite som 22 % i den gruppen.
Fast jag är inte förvånad - för är det några som är helt bortglömda i den sittande regeringens politik så är det de unga. Med massarbetslöshet i ungdomsgenerationen och en regering som ser det - men vägrar åtgärda det, så vore det katastrofalt med fyra års borgerligt styre till.

Jag har sagt det förut, och kommer att säga det många gånger till - vi har inte råd, varken ekonomiskt eller mänskligt, att lämna en halv generation utanför.

Pingat på intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar