torsdag 28 januari 2010

Antar vadet

Malin Siwe har idag ett stick (som tyvärr inte finns på nätupplagan) på DNs ledarsida där hon kommenterar mitt blogginlägg från igår.

Hon skriver

"Socialdemokratiska riksdagsledamoten Helen Pettersson, Umeå, kommenterar Göran Thingwalls avhopp på sin blogg under rubriken "Moderat med mod" och ger honom "all heder".
Tusen spänn på att Pettersson inte skriver "Sosse med mod" och "all heder" när en partikamrat blir vilde eller byter parti"

Visst, Siwe, vadet är antaget. Sticket säger nämligen mer om Siwe än om mig, och om hennes syn på politiker. Eftersom hon inte känner mig så vet hon inte att ett av det jag uppskattar mest är människor som är rakryggade och står för sina värderingar. Oavsett partifärg. Om en kollega till mig skulle göra samma val som Thingwall skulle jag säkert tycka att det vore tragiskt för partiet, men jag skulle ha den största respekt för människan som tog ställningstagandet.

Synen på politiker som kallhjärtade cyniker som tar alla chanser till politiska poänger och aldrig ser till människan är tragisk. Tyvärr alltför spridd, och det är upp till både oss politiker, men också i viss mån de som förmedlar och analyserar våra budskap, att bevisa motsatsen.



Pingat på intressant.

2 kommentarer:

  1. För ledarskribenter kan ha hur många åsikter som helst under sitt liv utan att man bryr sig, eller hur? Och jag håller med Helen - folk som vågar släppa taget förtjänar beundran, även om man tycker at de gör det från ett galet perspektiv

    SvaraRadera
  2. Visst är det så, Calle. Och de behöver aldrig stå till svars heller, de kan säga vad som helst om vem som helst utan att gå i svaromål.
    När de dessutom blir raljanta, som ovan, så kan jag inte låta bli att irriteras.

    SvaraRadera