torsdag 29 april 2010

Hur man sorterar ut barn

Blir så bedrövad när jag läser den här artikeln i dagens VK om skolresan på Bräntbergsskolan där man kräver att eleverna själva ska betala 5000 kronor för att få följa med. 5000!!

Det är fruktansvärt att lägga den pressen på både ungdomar och föräldrar. Så många familjer idag som gör sitt bästa för att hålla skenet uppe, för att inte någon utomstående ska se hur kärvt man har det. Familjer som pusslar och sliter hårt för att barnen inte ska sticka ut i skolan med billiga, eller i värsta fall lagade, urvuxna kläder.

Jag hade det bra under min uppväxt, men vi hade inte gott om pengar. Jag hade inte trasiga, omoderna kläder - men jag var väldigt medveten om vad det krävdes för mina föräldrar att se till att jag inte hade det. Nu i efterhand förstår jag det ännu mer.
5000 kronor är väldigt mycket pengar. Hur kan man som skola lägga såna krav på familjer som gör vad de kan för att få det att gå ihop? Kan man inte räkna ut att alla inte har råd? Att utsätta människor för förnedringen - vilket det käns som även om det inte borde göra det - att måsta säga att man inte har råd att låta barnen följa med på skolresan..

Skolresan som garanterat är den stora händelsen under läsåret för de som får åka, något de pratar om hela tiden. För en del elever kommer den skolresan alltid att vara förknippad med ett utanförskap, oavsett om man följde med eller inte. Det är inte roligt för någon att följa med om man vet att föräldrarna egentligen inte hade råd, men man håller skenet uppe. Och lyckas familjen skrapa ihop de 5000 kronorna lär inte mycket finnas kvar för fickpengar - något som direkt sorterar ut en del på skolresor. Tro mig.

Jag tycker det är bedrövligt. Och jag hoppas det är sista gången vi tvingas läsa om något liknande.


Pingat på intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar