tisdag 11 maj 2010

Olika prissättningar på partiernas valannonser

Idag finns en artikel i Enköpingsposten som handlar om annonspolicyn hos Nya Wermlands tidningar, som, som bekant, är en stor privat tidningskoncern med tidningar spridda i stora delar av landet.

Tyvärr går inte EP att läsa på nätet om man inte är prenumerant (!) så jag kan inte länka till artikeln, men däremot finns en del skrivet hos Medievärlden om detta.

Här är EP-artikeln inklippt:

"Radio Värmland ringde i förra veckan upp en tidning inom NWT-koncernen och förespeglade att man ville annonsera för ett borgerligt parti. Reportern erbjöds då halva priset och fick också reda på att ett sådant avtal gäller alla borgerliga partier som annonserar i koncernens borgerligt styrda tidningar, medan övriga partier får betala fullpris. Enköpings-Posten är en av koncernens tidningar. Chefredaktören Thomaz Andersson, som är ansvarig utgivare, kände inte till att det förhöll sig på det här viset.– Jag bestämmer vad som får tryckas. Hur mycket det tas betalt är en fråga för ägarna och ingenting jag kan lägga mig i. Det är annonsavdelningen som sköter
det jobbet och mellan den och redaktionen är det vattentäta skott, säger han. Thomaz Andersson betonar att redaktionen, där reportrarna jobbar, inte tar några politiska hänsyn.
– Vi värderar nyheter utifrån journalistiska principer och ingenting annat, säger han. Inte heller NWT:s klubbstyrelse kände till de differentierade annonspriserna, enligt Elin Pettersson.
– Vi strävar efter att behandla alla partier utifrån samma utgångspunkter. Att företaget har en annan agenda är olyckligt. Jag hoppas ändå att läsarna har fortsatt förtroende och att de litar på de vattentäta skott som finns mellan redaktionen och annonsförsäljningen, säger hon."

Olika prissättningar har säkert förekommit och förekommer på olika enskilda tidningar.
När de stora koncernerna börjar agera på det här sättet så kan vi dock inte annat än konstatera att förutsättningarna inför valrörelsen är ojämlika för de två blocken - och det är media, samma media som förutsätts opartiskt granska politiken, som ställer till det.

Vi vet ju att det är svårare för oss i oppositionen att komma till tals i media, och när man granskar hur partierna har framställts i artiklar, så visar det sig att alliansen får mer positiv media.

Jag är inte naiv nog att tro att detta ska förändras innan valet - men jag önskar att fler kände till hur olika förutsättningarna ändå är för de olika partierna att nå ut med sin politik.
Vår styrka i oppositionen är dock att vi är många, och vi har en lång tradition av folkbildning och organisation. Och mötet med människor är alltid mer värdefullt än en annons i någon av NWTs tidningar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Pingat på intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar