måndag 6 december 2010

Skatt, välfärd och retorik

Rekommenderar idag å det varmaste att läsa Ett hjärta rött som har bloggat om Umeåprofessorn Stefan Svallfors undersökning om svenskarnas syn på välfärdsstaten - och inte minst, vår vilja att vara med och betala den. Bland annat säger undersökningen att 75% av de tillfrågade (4000 stycken) säger sig vilja betala mer skatt om pengarna går till välfärden. (Till skillnad från det skatteslöseri jag skrev om igår..)
Svallfors undersökning visar att det finns ett väldigt stort stöd för traditionell socialdemokratisk politik.

Ett hjärta rött gör en analys om hur vi socialdemokrater, med de förutsättningarna, kunde förlora valet. I stora delar en helt riktig analys som fler borde läsa.

Med tanke på Svallfors undersökning, med tanke på de människor jag möter i mitt uppdrag när jag reser runt i länet och landet, med tanke på hur debatten går inom arbetarrörelsen i övrigt - så finns det bara en analys att dra enligt mig.

Det är trångt i mittenfållan i politiken i vårt land. Vi socialdemokrater behövs inte där, det finns en hel hord med partier på den platsen. Vi behövs på vänstersidan, där vi alltid varit. Vi står upp för vår politik som vi beslutat om, och vacklar inte för att de blåser ibland. Vi fortsätter stå upp för de som behöver vår jämlikhetspolitik mest. Hela landet tjänar på ökad jämlikhet, inte på att fortsätta på den inslagna vägen med ökade klyftor.

Om företrädare för vårt parti hävdar något annat så välkomnar jag den debatten på nästa kongress.

Ett hjärta rött avslutar med att skriva
"Glöm aldrig – det var först när moderaterna stal socialdemokraternas retorik om välfärd och arbete som de lyckades vinna väljarna."

Jag vill göra ett tillägg där; Det betyder inte att vi vinner några val framöver på att låta som moderaterna. Tvärtom.



Pingat på intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar