måndag 31 maj 2010

En mörk dag för världen och människan

Trodde väl, som de flesta andra, inte mina öron när jag vaknade i morse och fick höra om Israels agerande mot Ship to Gaza. Jag ska inte vara naiv och säga att jag inte varit orolig, för det har jag. Annars hade jag inte ställt denna skriftliga fråga till Carl Bildt för över en vecka sedan. Hans svar på frågan spreds som något han hade sagt i riksdagen, och tolkades av en del som en uppmaning från Bildt till Israel att bemöta konvojen fredligt. Ni kan själva läsa hela svaret här.

Att Israel varit tydlig med att de skulle hindra konvojen råder det ingen tvekan om. Men att det skulle leda till beskjutning och dödsfall hade jag ändå inte trott. Israel hade kunnat lösa detta fredligt. Och när själva bordandet dessutom skedde på internationellt vatten så finns det inga som helst ursäkter för agerandet, och uttalanden som till exempel Kd:s riksdagsledamot Anneli Enochson eller MUFs Niklas Wykman gör blir inte bara obegripliga, men också folkrättskränkande. Skämmes. Hela deras resonemang går ut på att all solidaritet med befolkningen på Gaza är ett stöd för Hamas. Människorna som bor och försöker överleva där finns det dock inget utrymme för i deras resonemang.

Jag tycker Wykman kommit enkelt undan idag, och hoppas för moderaternas skull att de tänker hantera frågan tydligare. Att en ledamot i moderaternas partistyrelse går ut och uttalar sig positivt om en så vidrig gärning, och dessutom mer eller mindre direkt kallar en svensk riksdagsledamot för terrorist, för att inte nämna de andra svenskarna ombord - då måste det väl anses vara att gå lite väl långt??

Jag har ikväll varit på manifestation för Ship to Gaza på torget i Umeå. Det är en skön känsla när så många dyker upp med så kort varsel för att visa solidaritet. Och gör Enochsons inlägg än mer provocerande. Hon tror att det vore omöjligt att genomföra manifestationer av det här slaget utan att ha planerat det innan. Säger mer om henne än något annat. Och hur menar hon egentligen? Att vi i hela landet har planerat för att provocera fram Israels reaktion för att få genomföra "förplanerade" manifestationer? Eller vad? Otroligt.

Ikväll kommer rapporter om att Mehmet Kaplan, riksdagsledamot för Mp är välbehållen, likväl son Henning Mankell. Det glädjer mig. Men jag är oerhört orolig för de vi inte får rapporter om, och ikväll går alla mina tankar till dem och deras familjer och vänner.

Ett axplock av bloggar om detta idag;
Alliansfritt, Calle Fridén, Scaber Nestor, Peter Andersson, Bodström

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Pingat på intressant.

1 kommentar:

  1. Carl Bildt.... Känns inte som om man kunde förvänta sig något större engagemang från den mannen då det helt enkelt inte ligger i hans direkta privata intressen.

    SvaraRadera