torsdag 18 november 2010

Krönika

Jag hade en ledarkrönika i gårdagens NSD, delar med mig av den här ifall ni saknar denna eminenta dagstidning,

"Ibland är det extra bra att vara älgjägare och politiker. Som nu. Det ger mig ett antal timmar i månaden, långt från riksdagsbruset, att reflektera över allt som sker från ett annat perspektiv.

Det är ett mediedrev runt vårt socialdemokratiska parti i dag som nästan saknar motstycke. När partistyrelsen hade extramöte i söndags var det en mediebelägring utanför som snarast för tankarna till regeringskris och knappast till ett oppositionsparti som formulerar sin framtid. Märkligt.Samtidigt som jag sitter och lyssnar och funderar (och ja, fryser) på älgpasset om hur framtiden ska bli så svämmar TV-sofforna över av "förståsigpåare".

Journalister, karriärhungriga kollegor, f d politiker, PR-konsulter och andra "proffstyckare" verkar alla veta vad som gått fel och vad som ska göras. Vad bra. Ta med de diskussionerna till era interna partimöten, debattera dem och se till att de blir verklighet. Vårt parti är nämligen ett folkrörelseparti. Våra medlemmar avgör vilken politik vi ska föra, och vem som ska företräda oss. Det är den demokratiska processen.

Nu har vi utlyst extrakongress, och där kommer de beslut som är nödvändiga att fattas. Inte i TV-sofforna eller i mer eller mindre taffliga debattprogram. Vi socialdemokrater gjorde ett uselt val - på riksplan. Men faktum är att antalet röd-gröna kommuner i landet har fördubblats efter valet.På kommunnivå gjorde partiet alltså ett, i många fall, mycket bra val. Det försvårar eftervalsdebatten, mycket mer än vad som ges sken av.

Man utropar "partiets kris", samtidigt som förtroendet för våra lokala företrädare och vår lokala politik är större än på mycket länge. När Sahlin nu beslutat sig för att avgå så är det ett beslut som grundar sig på vad folkrörelsen har sagt och i vissa fall krävt. Rätt eller fel, det låter jag vara osagt. Men jag hoppas vi inte anammat en idrottsmentalitet i partiet. När laget misslyckas måste ledaren gå. Det är för enkelt, och för fegt.

Vi är ett lag, med kollektivt ansvar även i dåliga tider.
Om nu proffstyckarna, och mina normalt sett kloka partikamrater, nu i stället ägnade en del av sin energi åt att granska regeringens haverier i sjukförsäkringen och jobbpolitiken så vore det mer konstruktivt för landet i stort. Låt den demokratiska processen ha sin gång, låt kongressen och inte "förståsigpåarna" styra partiets agenda.
Jag tror bestämt att fler av mina kollegor borde sitta på älgpass och begrunda livet och politiken ibland."

Pingat på intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar