söndag 1 november 2009

Stort och smått från kongressen

Får ju börja med att ödmjukt böja mitt huvud och be om ursäkt för att jag inte uppfyllde mitt löfte om att blogga från kongressen varje dag.. Man hinner glömma mellan gångerna hur absorberad man blir av nuet under partikongresser (och förbundskongresser med, för den delen), jag har inte haft igång datorn på rekordlång tid.

Ibland är jag dock övertygad om att man ska leva i nuet, så jag prioriterade att umgås med partikamrater och prata liv och politik under de dagar som gått istället. Jag är glad för det, det har varit fantastiska dagar, på många sätt.

Partikongresser är något väldigt speciellt. Den ena, givna, delen av kongressen är ju att vi debatterar och fattar beslut om partiets politik. Det är, ett år före valet, väldigt skönt att ha uppdaterat och fattat beslut om våra politiska riktlinjer. Det gör det enkelt för alla med politiskt intresse att se var vi står i en mängd politikerområden. Själva processen innan man kommer till besluten är lång, men den processen är i sig ett av de viktigaste redskapen i det demokratiska samhället. Förslagen som behandlas har ofta börjat som diskussioner på lokala s-föreningsmöten runtom i landet, och till slut så har de debatterats och klubbats på kongressen, för att bli en del av de samlade politiska riklinjerna. Det är en styrka, och många har varit delaktiga innan beslutet är klart.

Många, många beslut har fattats de senaste dagarna. Sammanfattningar av dem går att finna här, och är inte något jag i detalj tänker gå in på.

Många fantastiska tal har också hållits under kongressen, och Peter Högberg har gjort en bra sammanställning av dem här. Gå in och titta!

Däremot tänkte jag, helt spontant, personligt, och helt utan vetenskaplighet bjuda på en sammanfattning av ett annat slag för den som är intresserad..

Bästa tal: Många slåss om titeln, men Mona Sahlins öppningsanförande vinner för mig
Största skrällen: När Tomas Östros plötsligt brister ut i sång i talarstolen.
Roligast: Att träffa alla bloggare, twittrare och Facebookare med samma partitillhörighet som mig, tjöt av skratt när en partikamrat jag tidigare aldrig träffat hojtade "Hepe!!" (mitt twitternamn) när jag gick förbi.
Bäst på kulturscenen: Kalle Haglund. Vilken kille.
Sämst på kulturscenen: Måste jag ha missat.
Bästa maten: Måste jag ha missat.
Sämsta maten: Tandooriwoken som sänkte mig ett halvt dygn.
Roligast (2): Att träffa alla gamla och nya vänner!!
Röjigast: Ibbe och Bodströms makalösa framförande av "Staten och Kapitalet" i lördags..
Härligast: Över 500 personer i talarstolen. Stuns i debatten!
Bästa partyinstruktören: Schyffert, oväntat politisk
Mest rörande: Avtackningen av Ringholm. Är svag för honom, en fantastisk politiker och människa.
Bästa sångprestation: Kongressens gemensamma "Internationalen" vid avslutningen i eftermiddags.
Bästa känslan: NU VINNER VI VALET!!!

Axplock om kongressen:
DN om IPRED
DN om S, V, Mp
DN om kulturpolitiken

Andra bloggare om kongressen
Peter Anderssom - med rätt att tycka
Eva-Lenas blogg
HBT-sossen
s-buzz
Netroots

Pingat på intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar