söndag 15 november 2009

Information till trångsynta Vellingepolitiker.

Under kvällen har jag sett på Agenda, och läst i Expressen om Vellinge kommun och konflikterna som brutit ut där kring att ta emot några ensamma flyktingbarn som inte fick plats någon annan stans. Jag skäms över de uttalanden jag ser och hör. Hur gick det till när vi i det här landet slutade stava till solidaritet? När blev ensamma barn som flytt själva över halva jordklotet ett hot mot dig och mig? När blev vi för rika för att inte se deras behov?

Flera gånger har jag under kvällen läst och hört Vellingebor som säger att "Flytta dem till norrland, där finns det ju plats".

Jag kan med glädje och stolthet berätta om Sorsele kommun i Västerbottens inland, som härom veckan beslutade att utöka antalet platser för ensamkommande flyktingbarn till 31. Det skulle, med Sorseles invånarantal jämfört med Vellinges, vara likatydigt med att Vellinge skulle ta emot 380 barn. Lägg därtill att Sorsele är en av landets fattigaste kommuner, och Vellinge en av de rikaste, så ser man vad skillnad på människosyn är.

Fler bloggar om detta
Peter Andersson
Krassman
Eva Lena

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Pingat på intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar