måndag 23 augusti 2010

Skapa jobb eller arbetslöshet

Precis som Stefan Carlén skriver så (som alltid) välformulerat om i LO-tidningen, så möter även jag på de mest oväntade ställen kommentarerna om att regeringen inte lyckats med mycket, men ekonomin har de hanterat bra. Och precis som Carlén ställer jag mig frågande till det påståendet, och imponeras lite över hur väl spritt det är. När jag frågar vad det är som de skött så bra så finns det inte så många kommentarer om det, man har bara köpt regeringens egen retorik om hur duktiga de har varit.

Innan ni börjar fila pennan nu, så ska jag säga - nej, jag tror inte att det var regeringens fel att det blev kris i världsekonomin. Jag skulle aldrig påstå något sådant.

Men.
Det finns onekligen en hel del saker som regeringen kunde ha gjort annorlunda under krisen, och de prioriteringar de gjorde kan de absolut ställas till svars för. Vi socialdemokrater la ett antal förslag på hur vi önskade att regeringen skulle agera, men föga förvånande så röstades de ned i riksdagen.
Man röstade ned ekonomiska tillskott till kommuner och landsting - istället fortsatte man att sänka skatterna för de som redan har. Resultat? 25 000 jobb har försvunnit i offentlig sektor.
Vi föreslog tidigarelagda satsningar på vägar och järnvägar, och vi föreslog satsningar på att klimatrenovera (isolera, byta fönster, osv) miljonprogrammen, men dessa tydligt jobbskapande åtgärder röstades ned.
Konsekvensen av detta? Över 30% arbetslöshet bland våra ungdomar. Utöver detta har man inte satsat på vuxenutbildning, den har tvärtom skurits ned under mandatperioden. Konsekvensen av detta är tydlig idag - 30% ungdomsarbetslöshet, men arbetsgivarna hittar inte personal för de jobb som finns. Det finns inga som har rätt utbildning, och med dörren stängd för omskolning blir det ju problem.

Detta är en del av de saker som en regering bör ägna sig åt under ekonomiska kriser. Att skapa jobb. Reinfeldt och hans kamrater valde att göra tvärtom. Genom att sänka skatterna försvann som sagt 25 000 jobb. Och kom inte och säg att behoven i offentlig sektor har minskat, vi vet alla att det är tvärtom.


Bilden är från tidigare idag, då jag och min riksdagskandidatskollega Anna Maria Hedlund från Skellefteå hade torgmöte i Lycksele. På frågan om vad som var min hjärtefråga svarade jag att nu måste det vara att hantera skammen med att ha en tredjedels ungdomsgeneration utanför arbetsmarknaden. Inget samhälle har råd med det vare sig mänskligt eller ekonomiskt.






Pingat på intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar